مقالات

ویژگی های برتر سوئیچ های سیسکو در مقایسه با رقبا

ویژگی های شاخصی که سوئیچ Cisco در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • عملکرد قابل اعتماد
  • برقراری ارتباط با امنیت بالا
  • مقیاس‌پذیری
  • طراحی ماژولار برای نصب پورت‌های SFP، SFP+
  • فرآیند ساده مدیریت سوییچ‌ها
  • قابلیت استقرار در محیط‌های مختلف مثل دفاتر کوچک، شعب سازمان‌ها و مراکز داده
  • و …

در این مقاله ضمن برررسی مزایای مهم سوئیچ‌های سیسکو، ویژگی های برتر سوئیچ های سیسکو در مقایسه با رقبا را نیز بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا سوئیچ سیسکو انتخاب اول کسب‌وکارها است؟

سوئیچ‌های سیسکو در مقایسه با رقبا یکسری ویژگی‌های شاخص دارند که باعث شده به اولین انتخاب شرکت‌ها تبدیل شوند. این سوئیچ‌ها نه تنها قابلیت اتصال کلاینت‌ها به شبکه محلی را امکان‌پذیر می‌کنند، برخی از سوئیچ‌های سیسکو عملکردی فراتر از یک اتصال‌دهنده دارند.

به عنوان مثال، سوئیچ‌های سری 9400 به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای کسب‌وکارهایی که حوزه فعالیت‌ آن‌ها فراتر از کارهای روزمره است، تمایل دارند از تجهیزات اینترنت اشیا استفاده کنند و به دنبال تحرک‌پذیری بالا هستند به بازار عرضه شده‌اند. به طور کلی، سوئیچ‌های سیسکو با توجه به به نوع مدل قابلیت‌های زیر را ارائه می‌کنند:

پیاده سازی شبکه هیبریدی کارآمد

ارائه یک پلتفرم سوئیچینگ دسترسی ماژولار که اجازه می‌دهند شبکه‌های هیبریدی کارآمدی را پیاده‌سازی و مدیریت کرد. سوئیچ‌هایی که توانایی پاسخ‌گویی به الزامات نقاط پایانی و برنامه‌های با ماهیت پویا را دارند. شبکه‌های سازمانی و زیرساخت‌هایی که میزبان تجهیزات اینترنت اشیا هستند با طیف گسترده‌ای از تهدیدات امنیتی روبرو هستند، حملاتی که ماهیت کاملا متغیری دارند. چنین سازمان‌هایی به زیرساخت قدرتمندی نیاز دارند که اجازه دهد ساختار شبکه را به شکل دقیق ترسیم کرده و راه‌حل‌های محاسباتی را تعریف کنند. برای این منظور، تجهیزات زیرساختی باید ترکیبی از نوآوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در راستای خودکارسازی، ایمن‌سازی و سهولت کاربری داشته باشند. سوییچ‌های سیسکو در کلاس‌های سازمانی چنین قابلیتی را ارائه می‌کنند.

سوئیچ‌های سیسکو همچون سری‌های 9000 به پردازنده‌های اینتل با فرکانس بالا به همراه چندین گیگابایت حافظه SATA SSD تجهیز هستند و بر مبنای معماریCisco Digital Network Architecture و فناوری دسترسی‌ نرم‌افزر-محور (SD-Access) کار می‌کنند.

معماری Cisco DNA

سوییچ‌های سیسکو به لطف معماری Cisco DNA به سازمان‌ها اجازه می‌دهند یک معماری توسعه‌پذیر و نرم‌افزار محور با قابلیت مدیریت و گسترش‌پذیری ساده شبکه را پیاده‌سازی کنند. همچنین، پشتیبانی از فناوری SD-Access به این معناست که راهکار جامع و ساده‌ای در ارتباط با نظارت و مدیریت بر تجهیزات لبه شبکه ارائه می‌کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های شاخصی که سوییچ‌ها این شرکت در اختیار ما قرار می‌دهند، پشتیبانی از پورت‌های مختلف است که از آن جمله باید به پورت‌های 40 یا 100 گیگابیتی، پورت‌های اترنت 10/25 گیگابیتی و … اشاره کرد. در برخی از مدل‌ها، امکان تبدیل پورت‌های اترنت 40 گیگابیتی به پورت‌های فیبرنوری (SFP+) 10 وجود دارد.

به طور کلی، سوییچ‌های سیسکو پورت‌های آپلینک، پشتیبانی از فناوری Cisco UPOE و PoE+، امکان مجازی‌سازی End-to-End، فناوری SD-Access، خودکار‌سازی بخشی از وظایف کارشناسان شبکه، تعریف خط‌مشی‌های مختلف با استفاده از Cisco Identity Services Engine و … را ارائه می‌کنند. در صورتی که برای خرید سوئیچ Cisco می‌توانید به آدرس https://falnic.com/shop/switches/cisco مراجعه کنید.

فناوری های پیشرفته سوئیچ cisco

سوئیچ‌های سیسکو به دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته در صنعت شبکه مورد توجه قرار دارند. برخی از این فناوری‌ها به شرح زیر هستند:

  • StackWise: این فناوری اجازه می‌دهد چند سوئیچ را به هم متصل کنید و آنها را به عنوان یک سوئیچ واحد مدیریت کنید. این امر می‌تواند مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری شبکه را افزایش دهد.
  • FlexStack: این فناوری اجازه می‌دهد سوئیچ‌های سیسکو از مدل‌های مختلف را به هم متصل کنید و آنها را به عنوان یک سوئیچ واحد مدیریت کنید.
  • EtherChannel: این فناوری اجازه می‌دهد چند لینک اترنت را با هم ترکیب کنید تا یک لینک پرسرعت واحد ایجاد کنید و پهنای باند شبکه را افزایش دهید و مانع از بروز مشکل ازدحام ترافیک شوید.
  • Uplink Fast EtherChannel: این فناوری عملکردی شبیه به فناوری EtherChannel دارد، اما به شکل خاص برای آپلینک‌ها (اتصالات بین سوئیچ‌ها و روترها) طراحی شده‌است.

علاوه بر موارد یاد شده، سوئیچ‌های سیسکو از فناوری‌های دیگری مثل QoS، PoE، VLAN، ماژولار بودن (برخی مدل‌ها)، سیستم عامل Cisco IOS و … پشتیبانی می‌کنند.

امنیت سوئیچ های سیسکو

یکی از ویژگی‌های شاخص سوئیچ‌های سیسکو امنیت بالای آن‌ها برای مقابله با تهدیدات سایبری است. خوشبختانه، ما طیف گسترده‌ای از مکانیزم‌های امنیتی را برای محافظت از شبکه سازمانی در اختیار داریم که از آن جمله باید به پروتکل 802.1X، فهرست‌های کنترل دسترسی، رمزنگاری فرآیند انقتل بسته‌ها، Cisco IOS Firewall، Cisco TrustSec، TACACS+ و RADIUS و … اشاره کرد.

سرعت پورت شبکه در سوئیچ های سیسکو

سرعت پورت‌ شبکه سوئیچ های سیسکو به مدل سوئیچ و نوع پورت بستگی دارد. به طور کلی، سوئیچ‌های سیسکو از پورت‌های اترنت با سرعت‌های 10 مگابیت بر ثانیه، 100 مگابیت بر ثانیه، 1000 مگابیت بر ثانیه (1 گیگابیت بر ثانیه)، 10 گیگابیت بر ثانیه، 40 گیگابیت بر ثانیه، 100 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر پشتیبانی می‌کنند که البته سوئیچ‌های 40 و 100 گیگابیت بر ثانیه برای برنامه‌هایی که نیازمند پهنای باند فوق‌العاده بالا هستند و در مراکز داده مستقر می‌شوند، مناسب هستند.

همچنین گزینه مناسبی برای استقرار در هسته شبکه هستند. لازم به توضیح است که برخی از سوئیچ‌های سیسکو از پورت‌های SFP پشتیبانی می‌کنند. SFPها ماژول‌های قابل تعویض هستند که اجازه می‌دهند انواع مختلف پورت‌های شبکه را به سوئیچ خود اضافه کنید. علاوه بر این، ویژگی تجمیع لینک، به ما اجازه می‌دهد تا به سرعت‌های بالاتری دست پیدا کنیم که یکی از مزایای شاخص سوییچ‌های سیسکو به شمار می‌رود.

مدل‌هایی مثل سوئیچ C9500X-60L4D نیز وجود دارند که در گروه مدل‌های با چگالی بالا قرار می‌گیرند که با هدف استقرار در لایه توزیع طراحی شده و مجهز به پورت‌های 25/50 گیگ و پورت‌های 100، 200 و 400 گیگ هستند.

هنگامی که از مزایای سوئیچ سیسکو صحبت می‌کنیم، ما یکسری ویژگی‌های شاخص داریم. اولین مورد، قابلیت پشته کردن سوئیچ‌ها است که امکان تجمیع پورت‌ها، افزایش پهنای باند و تامین برق موردنیاز تجهیزات را تامین می‌کند. سوئیچ‌های سیسکو از فناوری PoE، PoE+، UPoE و UPOE+ پشتیبانی می‌کنند تا برق موردنیاز تجهیزات تامین شوند. مزیت مهم دیگر ارائه پهنای باند بالا با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای کسب‌وکارهااست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *