مقالات

اصول فنگ شویی برای استرس کمتر و آرامش بیشتر

این احتمال وجود دارد که شما سال‌ها اصطلاح فنگ شویی را شنیده باشید، ولی ندانید کاربرد آن در زندگی چیست و چه مزایایی دارد. به طور خلاصه، فنگ شویی هنر و دانش باستانی چینی است که محل قرارگیری اشیا و نحوه تأثیر آنها بر انرژی خانه را بررسی می کند.

با این حال، فراتر از بهبود انرژی مثبت در خانه، فنگ شویی همچنین می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و در عین حال باعث می‌شود که در زندگی روزمره‌تان بیشتر احساس آرامش کنید. بنابراین، به این امید که خانه‌هایمان را از شر هر انرژی بد خلاص کنیم ما از نورا اعزاز، متخصص فنگ شویی شایگان برای تشریح کامل آنچه در این هنر باستانی می‌گذرد، کمک گرفته ایم. همراه ما باشید با این راهنمای فنگ شویی در خانه.

علم فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه موقعیت و ویژگی‌های اشیاء می‌تواند سلامت، ثروت و آرامش فرد را بهبود بخشد. همچنین انرژی یک فضا را ترسیم می‌کند و جریان مثبت آن را برای هماهنگ کردن افراد با محیط اطرافشان به حداکثر می‌رساند.

نورا توضیح می دهد: فنگ شویی بر مفهوم “چی” تکیه دارد. چی به زبان ساده انرژی است. این یک نیروی نامرئی است که در اطراف ما جریان دارد. همه چیز در فنگ شویی دارای انرژی(چی) است: تو، من، سنگ، درخت، مبلمان، خانه و هر چه اطرافمان است.

نزدیکترین کلمات برای توصیف چی عبارتند از: نفس، نیروی حیات، انرژی حیاتی، نفس کیهانی. با تمرکز بر بهبود کیفیت و جریان این انرژی از طریق محیط‌های ساخته‌شده‌مان می توانیم پتانسیل های خود را شکوفا کنیم و به اهداف خود برسیم.

چگونه فنگ شویی می تواند زندگی شما را بهبود بخشد؟

با پیروی از قوانین فنگ شویی در خانه می توانید:

  • ارتباط عمیق تری با محیط خود ایجاد کنید
  • بیشتر در لحظه حضور داشته باشید
  • قدرت تمرکزتان را بالا ببرید
  • به کاهش اضطراب و نگرانی کمک کنید
  • خواب بهتر را با چیدمان اتاق خواب ارتقا یافته ترویج دهید
  • به شما قدرت می دهد تا پتانسیل های خود را شکوفا کنید

فنگ شویی “بد” چیست؟

نورا می گوید: من طرفدار استفاده از اصطلاح «فنگ شویی بد» نیستم زیرا می تواند قضاوت و ترس ایجاد کند. من ترجیح می دهم مسائل و مشکلات طراحی داخلی را به عنوان فرصتی برای بهبود و رشد ببینم. به عنوان مثال، پلکانی که در راستای درب ورودی قرار می گیرد، می تواند به معنای از دست دادن منابع باشد. چند راه ساده برای اصلاح این جریان انرژی وجود دارد: اضافه کردن یک فرش و یا یک میز مناسب در ورودی بین درب ورودی و پایین پله ها.

8 نکته برای ایجاد فنگ شویی در خانه

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که انرژی چی در هر خانه و در هر فردی متفاوت است و هر یک از ما توسط عناصر مختلفی در یک خانه پشتیبانی می‌شویم. به جای توجه به مشکلات و تلاش برای “رفع” آنها، من شما را تشویق می کنم که نکات مثبت فضای خود را ببینید، مانند اینکه خانه شما چگونه از شما محافظت می کند و از شما حمایت می کند.

1) انباشتگی و شلوغی را حذف کنید

همه چیز را بررسی کنید، مکان مناسب آن را پیدا کنید یا تصمیم بگیرید که آیا وقت آن رسیده است که آن را دور بیندازید. در فنگ شویی، فرآیند رفع انباشتگی و نظم نه تنها یک فعالیت درمانی بسیار مفید است، بلکه جریان انرژی مثبت و هماهنگ را نیز تقویت می کند.

2) از جریان هوا و نور اطمینان حاصل کنید

نور و هوای تازه دو عامل مهم در فنگ شویی هستند. پنجره ها را باز کنید و روزانه مقداری هوای تازه وارد خانه و اتاق ها کنید. همینطور از نور طبیعی روز به صورت بهینه استفاده کنید.هنگام خرید خانه یا جستجوی مکانی برای اجاره، این موارد را در حین جستجو در نظر داشته باشید و تمام تلاش خود را بکنید تا فضایی در محدوده بودجه خود پیدا کنید که حداکثر مقدار نور طبیعی و جریان هوا را فراهم کند.

3) فضای سبز را به داخل بیاورید

قرار دادن فضای سبز در داخل خانه شما می تواند تأثیر مثبتی بر آرامش شما داشته باشد و استرس شما را کاهش دهد. گیاهان داخلی همراه با نور خوب در خانه شما، هوای تازه را به ارمغان می آورند که به جریان انرژی و افزودن اکسیژن به فضای شما کمک می کند. علاوه بر این، رنگ سبز برای متعادل کردن خانه فنگ شویی شما مهم است و گیاهان خانگی راه آسانی برای ترکیب این رنگ هستند.

4) تعادلی با رنگ پیدا کنید

پنج عنصر فنگ شویی زمین، چوب، فلز، آتش و آب با رنگ های خاصی مرتبط هستند. برای یافتن و دستیابی به تعادل بین این عناصر، می توانید از رنگ استفاده کنید. بنابراین، به جای اینکه خانه شما تحت تسلط یک رنگ خاص باشد، سعی کنید آن را با رنگ های دیگر متعادل کنید و در نظر داشته باشید که کدام رنگ ها با کدام عناصر مرتبط هستند:

زمین = زرد، بژ و قهوه ای

چوب = سبز

فلز = سفید، طلا، نقره

آتش = قرمز، نارنجی، بنفش، صورتی

آب = سیاه و آبی تیره

به عنوان مثال، اگر اتاق خواب شما رنگ سفید (فلزی) دارد، می توانید مقداری تعادل را با دو شمع زرد یا قهوه ای (زمینی) (آتش) اضافه کنید.

رنگ‌های ملایم مانند هلویی، بژ و کرم رنگ‌های فنگ شویی مناسبی برای اتاق خواب هستند زیرا اثری آرامش‌بخش و پایدار دارند. رنگ های روشن مانند سبز روشن و آبی روشن در اتاق نشیمن ترجیح داده می شوند، زیرا رنگ های آرامی هستند که به فعالیت های آرام تمایل دارند. نکته آخر انتخاب کوسن های زیبا با رنگ های رایج فنگ شویی مانند سبز روشن، هلویی و بژ هست تا دکوراسیون فنگ شویی خود را تکمیل کنید.

5) چیدمان اتاق نشیمن

اتاق نشیمن جایی است که ما بیشتر وقت خود را به استراحت، معاشرت و لذت بردن با عزیزان خود می گذرانیم. جای تعجب نیست که فنگ شویی به این فضا اهمیت زیادی می دهد. با ایجاد یک جریان هماهنگ انرژی، می توانید اطمینان حاصل کنید که اتاق نشیمن شما به فضایی برای آرامش و تجدید قوا تبدیل می شود.

مبل خود را طوری قرار دهید که پشتش به دیواری ثابت باشد تا دید به سمت اتاق باشد. به نورپردازی توجه کنید و از منابع نوری مختلف استفاده کنید. در نهایت از شر بهم ریختگی و وسایل غیر ضروری خلاص شوید.

6) اتاق خواب خود را به یک پناهگاه آرامش بخش تبدیل کنید

اتاق خواب جایی است که در آن استراحت می کنیم، تجدید قوا می کنیم و آرامش پیدا می کنیم. با ترکیب اصول فنگ شویی، می توانیم فضایی ایجاد کنیم که از سلامت جسمی، عاطفی و معنوی ما حمایت کند.

هیچ چیز را زیر تخت قرار ندهید، مخصوصا اشیاء نوک تیز. اتاق خواب شما محل خواب و شارژ مجدد منابع انرژی شما برای یک روز جدید است، بنابراین مهم است که تا جایی که می توانید میزان تجهیزات الکترونیکی اتاق خواب خود (تلویزیون، تلفن همراه و غیره) را کاهش دهید.

طبق فنگ شویی، تخت شما باید رو به در باشد، اما در راستای آن نباشد تا بتوانید در را ببینید و احساس راحتی و امنیت کنید. علاوه بر این، سر تخت شما باید به دیوار باشد.

7) در حمام خود را بسته نگه دارید

حمام شما یکی از مهم ترین اتاق های خانه شما در مورد فنگ شویی است. همیشه درب توالت را ببندید و در حمام را بسته نگه دارید. به علاوه، آینه باید تمیز باشد تا بتواند به وضوح منعکس شود. نور و تهویه مناسب را در حمام جدی بگیرید.

8) یین و یانگ را استفاده کنید

یین و یانگ یکی دیگر از مفاهیم اصلی در فنگ شویی است. این ایده نیروهای متضاد و در عین حال به هم پیوسته و مکمل را نشان می دهد. یین نمایانگر سمت تاریک، زنانه و منفعل و یانگ نمایانگر سمت روشن، مردانه و فعال است. در طراحی داخلی، قوانین فنگ شویی حکم می کند که بین یین و یانگ تعادل برقرار باشد.

بنابراین، برای رسیدن به تعادل باید عناصری مانند رنگ‌های روشن و تیره، بافت‌های سخت و نرم و خطوط صاف و منحنی را با هم ترکیب کنید. گیاهان و گل ها انرژی یین را در اتاق تقویت می کنند. صدای آب جاری انرژی یانگ را افزایش می دهد.

کلام آخر

فنگ شویی به این موضوع می پردازد که چگونه انرژی موجود در محیط بر شما تأثیر می گذارد. چه از آن آگاه باشید یا نه، اثرات آن وجود دارد. طراحی داخلی با الهام از فنگ شویی می تواند فضایی گرم، آرام و جذاب ایجاد کند. شخصی سازی در طراحی فنگ شویی برای ایجاد حس تعلق و ارتباط با یک مکان خاص ضروری است. طراحان باید از ترجیحات، نیازها، اهداف، نمادها و انرژی افراد برای طراحی فضایی استفاده کنند که برای هر فرد مناسب باشد. در صورتی که به دنبال نتایج مطلوب تری از فنگ شویی هستید یک جلسه مشاوره با متخصص فنگ شویی می تواند مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *