مقالات

فشار چیست و چرا اندازه گیری آن اهمیت دارد؟

فشار چیست و چرا اندازه گیری آن اهمیت دارد؟

فشار یک نیرو است که به صورت عمود بر سطح وارد می شود، هرقدر مساحت سطح کمتر و کوچک تر باشد فشار وارده بر آن بیشتر است. در صنعت برخی از پارامترها مانند دما، فشار و سطح اهمیت بسیار زیادی دارند. اساسا واکنش تا این سه مورد درآن کنترل نشود به درستی انجام نمی شود. رایج‌ترین ابزار سنجش فشار در صنعت گیج فشار است و بسیار پرکاربرد می‌باشد. در واقع واکنش در یک محیط خاص مثلا در داخل مخزن و تحت یک دما و فشار مشخص قابل انجام است. ممکن است در یک واکنش نیازمند فشار زیاد باشیم تا به درستی انجام شود. در واکنشی دیگر نیازمند کاهش نیروی وارده بر سطح باشیم. بنابراین فشار در واکنش ها و فرآیندهای صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. واحد فشار نیوتون بر متر مربع است. البته در یک سیستم دیگر به صورت پاسکال و … هم بیان می شود. هر نیوتون بر متر مربع برابر با 10000 پاسکال است.

فشار چیست و چرا اندازه گیری آن اهمیت دارد؟

معرفی حالت‌های مختلف فشار

اندازه گیری فشار با ابزارهای متعددی انجام می گیرد. ما در حالت کلی دو نوع فشار داریم که به توضیح هر یک به صورت جداگانه می‌پردازیم…

  1. فشار مطلق

حتما تاکنون نام خلاء را شنید اید. خلاء حالتی است که هیچگونه هوایی در محیط نباشد. زمانی که حالت خلاء را در یک محیط ایجاد کنیم و فشار واقعی را اندازه گیری کنیم، در این حالت فشار مطلق به دست می‌آید. برای اندازه گیری فشار مطلق، نیازمند ایجاد یک شرایط پایه‌ای و مرجع می‌باشیم که بتوانیم فشار مطلق را بر اساس آن اندازه گیری کنیم، به این شرایط خلاء مطلق گویند.

  1. فشار نسبی

در این فشار بر خلاف فشار مطلق پایه و اساس فشار ما فشار اتمسفر است. بنابراین دستگاه هایی که برای اندازه گیری فشار نسبی اختراع شده اند فشار نسبی را بر اساس فشار اتمسفر اندازه گیری می کنند. اگر به دستگاه های اندازه گیری فشار نسبی دقت کنید، متوجه خواهید شد که فشار پایه در آن ها صفر در نظر گرفته شده است. فشار صفر همان فشار اتمسفر است.

انواع ابزارهای اندازه گیری فشار

اندازه گیری فشار با کمک ابزارهای متعددی قابل انجام است. شما می توانید با توجه به شرایط واکنش، نوع واکنش و هزینه ای که می‌توانید صرف خرید بکنید، فشارسنج مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در ادامه چند فشارسنج رایج را به شما معرفی می کنیم.

گیج فشار

یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین فشارسنج‌ها در صنایع مختلف گیج فشار آنالوگ می باشد. قیمت مناسب عامل اصلی پرمصرف بودن این فشارسنج به نسبت ابزارهای مشابه اندازه‌گیری فشار است. گیج ویکا یکی از آن دسته برندهایی است که هم در بازار ایران بسیار شناخته شده و قابل اعتماد است و هم کیفیت محصولاتش سالهاست که به کاربران ثابت شده‌است. در زمان خرید این فشارسنج مواردی مانند: رنج مورد نظر، قطر صفحه نمایش، نوع و سایز کانکشن، دقت، جنس، افقی یا عمودی بودن این فشارسنج را مورد توجه قرار دهید.

پرشر سوئیچ

اندازه گیری فشار توسط ابزارهای مختلفی صورت می گیرد. یکی از ابزارهای مورد استفاده جهت اندازه گیری فشار پرشر سوئیچ یا کنترلر فشار می باشد. جهت جلوگیری از افزایش فشار در محیط های تحت فشار در صنعت و تنظیم فشار مخازن از این وسیله استفاده می گردد. رنج کاری و نقطه تنظیم، حداقل فشار قابل تحمل کنترلر، نحوه اتصال و کانکشن کنترلر، دقت و تکرارپذیری کنترلر و قابلیت استفاده در محیط های انفجاری و IP پرشر از جمله ویژگی هایی است که باید در زمان انتخاب پرشر سوئیچ رعایت گردد.

فشارسنج دیجیتال

فشارسنج دیجیتال از یک سنسور حساس ساخته شده است. تغییر واحدها، امکان کالیبره کردن آسان و ثبت مقادیر مینیمم و ماکزیمم از جمله ویژگی های این فشارسنج می باشد. از نظر ساختاری شباهت بسیاری به آنالوگ دیجیتال دارد اما دقت و قابلیت این فشارسنج بیشتر است. رنج دستگاه، دقت دستگاه، نوع کانکشن، امکانات ثبت مقادیر و امکانات تبدیل واحدها از جمله ویژگی هایی است که باید در زمان خرید این فشارسنج مدنظر قرار دهید.

ترانسمیتر

ترانسمیتر یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعتی جهت اندازه گیری فشار است که در کنار کنترل و نمایش فشار، ترانسمیتر سطح مایعات و کنترل فلو را نیز انجام می دهد. دقت این ابزار در مدل های معمولی تا نیم درصد، در مدل های پیشرفته تا بیست و پنج صدم درصد و حتی بیشتر می رسد. در زمان خرید این ابزار مواردی مانند دقت، نسبی یا مطلق بودن فشار، رنج یا محدوده اندازه گیری، نوع خروجی موردنیاز و نوع خورندگی ماده مرتبط با سنسور را مدنظر قرار دهید.

گیج فشار

گیج فشار یکی از ابزارهای اندازه گیری فشار است که در انواع مختلفی تولید می گردد. برندهای متعددی هستند که گیج فشار تولید می کنند، هر برند کیفیت و قابلیت مخصوص به خود را دارد. معمولا از گیج فشار زمانی استفاده می شود که میزان فشار عملیاتی بالا مدنظر نباشد.

انواع گیج فشار بر اساس سنسور اندازه گیری

هر ابزار اندازه گیری فشار دارای سنسور می باشد. هر سنسور به روش خاصی کار می کند. در ادامه انواع گیج فشار را به همراه توضیحات هر یک به شما معرفی می کنیم.

گیج بوردن

نام بوردن از لوله‌ای که در طراحی آن به کار برده شده، برگرفته شده است. در واقع کار اندازه‌گیری را این لوله انجام می‌دهد، لوله بوردن یک لوله خمیده است. خاصیت ارتجاعی هم یکی دیگر از ویژگی های این لوله است. گیج فشار علاوه بر لوله خمیده از یک سر لوله، تیوب و چرخ دنده تشکیل شده است. با اتصال چرخ دهنده نمایشگر می توان میزان فشار را اندازه گیری کرد.

گیج دیافراگمی

در این گیج از یک دیافراگم استفاده شده است. دیافراگم نوعی غشاء است که دارای انعطاف پذیری بالا می باشد. این غشاء در داخل گیج قرار گرفته و سیال ورودی را از بدنه داخلی گیج جدا کرده است. صفحه نمایشگر این گیج دارای یک عقربه مانند ساعت است. زمانی که سیال به قسمتی از بدنه داخلی دیافراگم فشار وارد می‌کند، دیافراگم به سمت دیگر که هیچ فشاری ندارد خم می شود. این خمیدگی توسط عقربه نشان داده می شود. این حالت نشان گر میزان فشار وارده است.

گیج کپسولی

یکی دیگر از ابزارهای سنجش فشار گیج فشار کپسولی است. این گیج از حداقل دو دیافراگم ساخته شده است. حالت اتصال این دیافراگم ها به دو صورت برجسته و تو در تو می باشد، این ویژگی سبب می شود تا انحنای ایجاد شده بر اثر فشار وارده بیشتر باشد. دقت و حساسیت این گیج از گیج دیافراگمی بیشتر است.

خرید انواع گیج فشار

دقیق صنعت اوپاتان با ارائه محصولات با کیفیت و متنوع در حوزه صنعتی و سنجش فشار، به خریداران امکان می‌دهد از تنوع گسترده‌ای از گیج‌های فشار با انواع مختلف رنج‌ها و ویژگی‌ها بهره‌مند شوند. از گیج‌های 4 باری گرفته تا مدل‌های با رنج‌های بیشتر، این محصولات اطمینان از دقت و عملکرد بهینه را در اندازه‌گیری فشار فراهم می‌کنند.

با استفاده از متریال‌های با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی، دقیق صنعت اوپاتان به مشتریان خود اطمینان از دوام و کارایی محصولات ارائه شده می‌دهد. با انتخاب دقیق این محصولات، مشتریان قدمی در جهت دستیابی به دقت و اطمینان در اندازه‌گیری فشار برمی‌دارند.

1 نظر در “فشار چیست و چرا اندازه گیری آن اهمیت دارد؟

  1. علیرضا سمایی گفت:

    خیلی محتوای با کیفیتی بود هم متن و هم تصاویر. ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *