مقالات

راهنمای خرید آپارتمان در بندرانزلی

راهنمای خرید آپارتمان در بندرانزلی

بندرانزلی یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است. این شهر بندری به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و طبیعت منحصربفردش همواره مورد توجه بوده و بسیاری از افراد از سایر استان‌ها این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. بندرانزلی به دلایل زیادی یکی از بهترین شهرهای ایران برای سکونت و سرمایه‌گذاری ملکی است. خرید واحد در انزلی طی سال‌های اخیر با اقبال فراوانی روبرو بوده است. در این مقاله نکاتی بسیار مهم درباره خرید ملک در انزلی ارائه خواهیم داد. همچنین یکی از بهترین وبسایت‌ها برای بررسی خرید ملک در انزلی را معرفی کرده و موارد مهمی را مرور خواهیم کرد، مثل: کجای انزلی برای خرید آپارتمان مناسب است؟ چطور یک مشاور املاک خوب پیدا کنیم؟ قبل از معامله ملک به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

قبل از خرید ملک در انزلی به چه نکاتی توجه کنیم؟

– باید یک چک لیست هزینه داشته باشید تا غافلگیر نشوید. برای خرید خانه هزینه هایی مثل هزینه سند، دفتر ثبت اسناد، پایان کار، مالیات و کمیسیون املاک را باید پرداخت کنید. هوشیار باشید و در زمان خرید ملک حتما ماده و تبصره های قرارداد و مبایعه نامه خرید را دقیق بخوانید.

– مسائل مهندسی را جدی بگیرید. درباره سازنده تحقیق کنید و حساسیت‌های مهندسی را درنظر بگیرید مانند: پایداری و مقاومت سازه ساختمان در برابر حوادث طبیعی و غیره.

-تعداد واحد های آپارتمان را خوب بررسی کنید. آپارتمان شلوغ یا خلوت؟ احتمالا هرچه تعداد واحدها کم باشد دردسرها کمتر خواهد بود.

-برای خرید آپارتمان در بندرانزلی باید به یک نکته مهم توجه کنید: رطوبت. به سیستم گرمایش و سرمایش خانه توجه کنید. سیستم شوفاژ را به دقت بررسی نمایید. حتما ببینید وضعیت رطوبت در ساختمان به چه شکل است.

-به این ضری‌المثل توجه کنید: رنگ رخساره خبر دهد از سرن درون. به نمای ساختمان و زیبایی آن ها توجه کنید. به متریال استفاده شده در ساختمان توجه کنید.

-حتما در زمان عقد قرارداد به جزئیات توجه کنید و ریز جزئیاتی مانند نوع کاربری در اصل سند یا مبایعه نامه را بررسی کنید.

-به سیستم مدیرت ساختمان، سبقه پرداختی‌ها یا شارژ آپارتمان، خرابی‌ها و اتفاقاتی که منجر به چالش‌های بخش مشاع یا کل ساختمان شده است توجه داشته باشید.

انتخاب محله در بندرانزلی

انتخاب محله یک پارامتر بسیار مهم است. تقریبا بسیاری از چالش‌ها در این بخش با یک انتخاب صحیح مرتفع خواهد شد. برخی از بهترین محلات شهر انزلی برای خرید ملک عبارتند انزلی:

  • ساحل قو
  • خیابان پاسداران
  • خیابان اطبا
  • خیابان سی متری
  • دهکده ساحلی بندرانزلی
  • محدوده طالب آباد
  • خیابان معلم
  • محدوده میدان گاز و بلوار نجفی

نکات کلیدی در رابطه با محله

  • آلودگی صوتی مسئله مهمی‌ست. حتما توجه کنید که ملک در مجاورت چه مسیر یا چه مکانی‌ست.
  • نورگیر بودن خانه در انزلی بسیار مهم است. انزلی شهر مرطوبی‌ست که در فصول مختلف بارندگی زیاد و هوایی غالبا ابری دارد.
  • به دسترسی ملک توجه کنید. آیا به فروشگاه‌ها، خیابان‌های اصلی، نانوایی و امثالهم نزدیک هستید؟ آیا این موارد جز گزینه‌هایتان است؟
  • حتما بررسی کنید که آپارتمان انباری و بالکن داشته باشد. این یکی از امتیازات مثبت آپارتمان هاست.
  • چندبار در محله دور بزنید. به فروشگاه‌ها و کوچه‌ها آنجا سرک بکشید. به ساختار محله توجه کنید.
  • سن آپارتمان را ارزیابی کنید. هرچه واحد نوساز تر، بهتر. هزینه نگهداری و تعمیر خانه های قدیمی معمولا بالاست.
  • نزدیکی به مدارس، ساختمان‌های دولتی، کلانتری‌ها، ساختمان پزشکان، مجتمع تجاری، نهادها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها غالبا برای یک واحد مسکونی عیب به شمار می‌رود و دردسر زیادی برایتان ایجاد خواهد کرد.
  • توجه کنید که آیا محله در محدوده‌ای هست که بتوان از حمل و نقل عمومی. استفاده کرد؟

نکات مهم در زمان معامله واحد

  • در زمان معامله حتما مدارک را به دقت بررسی کنید. باید مدارک شناسایی مالک و یا وکیل وی را به خوبی بررسی کرده، و مفاد قولنامه و سند را به خوبی مطالعه نمایید.
  • اگر به شهر و محلات آن آشنایی ندارید حتما و خیلی دقیق تحقیق کنید و یک بنگاه معتبر پیدا کنید.
  • از یک وکیل در خصوص قرارداد خرید مشاروه بگیرید. این موضوع مهم است.
  • خرید آپارتمان‌های نوساز و یا بزرگ و سنگین معمولاً به صورت پیش خرید است. در این نوع از خرید و فروش باید به صراحت نوع مصالح به کار رفته برای ساخت، مدل خانه، مشخصات جزئیات خانه مانند نوع کابینت و.. کاملاً مشخص شود.
  • از انجام هرگونه معامله در آژانس های فاقد پروانه کسب و کد رهگیری خودداری کنید.

 مشاور املاک معتمد و اقدام مهم

نکته مهم: در هر محله‌ای که تصمیم به خرید خانه دارید تحقیق کنید که بهترین مشاور املاک کدام بنگاه است؟ از صحت امین بودن و حرفه‌ای بودن آنها اطمینان حاصل کنید. در شهرها کوچک این کار چندان دشوار نیست. حتما نام آنها را در گوگل جستجو کرده و پروفایل‌های آنها را به دقت بررسی نمایید.

مکتوب کردن مبایعه نامه با حضور مشاور املاک

پس از توافق شما و خریدار، باید با حضور مشاور املاک یک مبایعه نامه بنویسید و متن قرارداد را دو طرف به طور دقیق بخوانید و از آن استفاده کنید. معمولاً هنگام فروش آپارتمان در قولنامه ها قید می شود که ظرف 30 تا 40 روز از تاریخ قرارداد، باید انتقال سند رسمی صورت گیرد. اگر خریدار و یا فروشنده از مهلتی که مقرر شده است تجاوز کند، باید جریمه پرداخت کند و یا معامله به نفع طرف مقابل فسخ خواهد شد.

انتقال سند از فروشنده به نام خریدار

پیچیده ترین بخش خرید و فروش میشود به این مورد اشاره کرد. این پروسه فروش بسیار وقت گیر میباشد پس نیاز است نسبت به این مورد هرچه سریعتر اقدام کنید. اولین کاری که در دفاتر ثبت اسناد رسمی رخ می گیرد استعلام ثبتی سند است که مشخص شود سند در گرو چیزی مانند وام بانکی و یا فرد زندانی و خیلی موارد دگر نیست.

بعد از موارد باید از شهرداری مفاصا حساب عوارض دریافت شود و صاحب سند یا وکیل او به شهرداری مراجعه کرده و درخواست برگه عوارض کند. این کار زمان زیادی نمی برد و می توان در عرض چند ساعت، برگه ی عوارض نوسازی، سهم آموزش و پرورش به مبلغ 2000 تومان، عوارض پسماند و … صادر شده و برگه مفاصا حساب صادر خواهد شد.

مرحله بعدی دریافت برگه ی مفاصا حساب از اداره ی دارایی و مالیات است که معمولاً بین 3 تا 4 روز کاری وقت می برد.

یک سری مدارک مانند سند و کپی آن، سند رهنی، کد رهگیری که از بنگاه مشاور املاک دریافت کردید، مبایعه‌نامه و … را به همراه مدارک شناسایی صاحب سند تحویل اداره مالیات داده و بعد از بررسی این مدارک و مشخص شدن مبلغ مالیات، آن را پرداخت کرده و روز بعد برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی اقدام کند.

در ادامه مراحل فروش آپارتمان این مدارک به محضر تحویل داده می شود و در صورت عدم بروز مشکلی در مدارک موجود و سند کار انتقال سند صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *