مقالات

بلوک سیمانی سبک و یا بلوک سفال؟ کدام انتخاب بهتری است؟

این روزها سازندگان انتخاب های زیادی را برای تیغه چینی پروژه های خود دارند که بلوک سیمانی و سفال از پرطرفدارترین مصالح برای تیغه چینی در کشور می باشد در این مقاله قصد داریم تا با بررسی دقیق این دو محصول و مقایسه نتایج به انتخاب و تصمیم گیری راحت تر شما کمک کنیم.

بلوک چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی به هر نوع جسمی که شکل یکپارچه و ساختاری منظم در واحد حجم داشته باشد، بلوک می‌گویند. بلوک ساختمانی به قطعاتی گفته می‌شود که برای ساخت اجزای ساختمان، از جمله دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوک‌ها بسته به نیاز سازندگان محترم، در انواع و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند و می تواند از مصالح و مواد اولیه و با روش های مختلفی تولید شوند، بلوک سیمانی ماسه ای، بلوک سیمانی سبک و یا پوکه ای، بلوک سفالی و بلوک هبلکس از انواع متداول بلوک ساختمانی در ایران می باشد.

انواع بلوک ساختمانی

در ادامه به معرفی انواع بلوک میپردازیم

بلوک پوکه‌ای

بلوک پوکه معدنی متشکل از پوکه معدنی، سیمان و آب است. پوکه معدنی، حاصل سرد شد گدازه‌های آتشفشانی است. این بلوک نیز به صورت قالبی تولید می‌شود. پوکه پومیس و پوکه اسکوریا از رایج ترین پوکه هایی هست که در تولید بلوک پوکه ای استفاده می شود. پرلیت و زئولیت و … در حد بسیار کم نیز می تواند در طرح اختلاط بلوک پوکه ای وجود داشته باشد. پوکه های بستان آباد (پومیس) و قروه (اسکوریا) این بلوک ها به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب امروزه بیشترین طرفدار را در بین مصالح جهت تیغه چینی پیدا کرده.

بلوک لیکا

ترکیب اولیه این بلوک متشکل از سبکدانه صنعتی (رس یا سنگ منبسط شده)، سیمان و آب است. در تولید این بلوک از سبکدانه صنعتی یا لیکا استفاده می‌شود. تولید بلوک لیکا ، قالبی و هم به صورت سنتی و هم به صورت مدرن انجام می‌شود. بلوک لیکا معمولا قیمتی بالاتر از بلوک پوکه ای دارد

بلوک سیمانی سنگین

در نقاطی که دسترسی به سبکدانه سخت و کمتر باشد، مانند جزیره‌های کیش و قشم، به جای بلوک پوکه‌ای از بلوک‌ بتنی  استفاده می‌شود. این بلوک متشکل از سیمان، ماسه و آب است.

بلوک‌ سفالی

بلوک سفالی از عمل آوری گل متشکل از خاک رس و آب به دست می‌آید. بلوک پوکه‌ای تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به بلوک سفالی دارد، اما دلیل استفاده زیاد از بلوک سفالی، سهولت دسترسی به مواد اولیه و سهولت در تولید این بلوک است. همچنین لازم به ذکر است که ظرفیت تولید این بلوک بسیار بالاست. و قیمت اولیه آن پایین می باشد اما در ادامه با بررسی دقیق قیمت تمام شده دیوار اجرا شده مشخص می کنیم که استفاده از بلوک سفالی حتی می تواند برای ما گران تر نیز تمام شود

کاربرد بلوک چیست؟

بلوک‌ها بر اساس انواع آنها کاربردهای متنوعی دارند. می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد بلوک، در ساختمان سازی است. بلوک‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:

• تیغه کشی و دیوارچینی ساختمان
• استفاده در سقف‌های تیرچه و بلوک
• ساخت دیوارهای پارکینگ
• استفاده برای ساخت دیوارهای حیاط و محوطه باغ‌ها
• ساخت جدول خیابان
• استفاده برای ساخت جوی‌های آب
• ساخت کانال‌های آب
• استفاده از بلوک نما برای نمای سازه و دیوارهای محوطه‌های بیرونی
• استفاده تزئینی و دکوراتیو از بلوک

مزایا بلوک سبک سیمانی

برای بلوک سیمانی سبک مزایای زیادی را می توان نام برد که در ادامه به برخی از آن ها لیست شده است

  • وزن کم بلوک سبک: این بلوک ها در سازهای مختلف و با وزن های استاندارد و سبک ساخته می شوند.
  • عایق حرارتی : این بلوک ها معمولا رفتار مناسبی در برابر حرارت دارند
  • عایق صوتی: در نتیجه های بخش آکوستیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی میزان کاهش صوت در بلوک های سه جداره سایز 15 به مقدار 48 db می باشد.
  • مقاومت فشاری بالا : بلوک های سیمانی استاندارد غیربار بر باید حداقل مقاومت فشاری 2.5 مگاپاسکال را داشته باشد
  • کارپذیری با انواع ملات ها: بلوک سبک سیمانی استاندارد به علت دارا بودن سطح زبر و خشن، انواع اندودهای متداول همانند ماسه سیمان، گچ و خاک را به خود جذب نموده و با ضخامت کم تر قابل اجرا می باشد.
  • سهولت در اجرا: بلوک سبک سیمانی استاندارد به دلیل پوسته بتنی خود ویژگی هایی نظیر سوراخ کاری، شیار زنی، برش به راحتی بوده و کم ترین پرت و دور ریز را داراست
  • تنوع در اشکال: این بلوک ها در ابعاد مختلف و به صورت دوجداره و سه جداره تولید می شوند.
  • سرعت دیوار چینی و ساخت سازه بنایی با آنها بسیار بیشتر از آجر یا قطعات کوچک‌تر مشابه است.
  • از نظر قیمت ساخت نهایی نسبت به دیوارهای آجری کمی ارزان قیمت‌تر هستند.

معایب بلوک سبک سیمانی

  • در مقابل رطوبت دوام کمی دارند. البته بستگی به طرح اختلاط می تواند اینگونه نباشد
  • میزان ضایعات آنها در زمان حمل و نقل و ساخت دیوارها یا سقف‌ها زیاد است. البته بلوک های استاندارد این پرت و ضایعات را ندارد
  • استحکام کمی در ارتفاع بالای 3 متر دارند. که البته با توجه به نوع استاندارد آن بلوک های سیمانی حتی می تواند باربر باشد

بلوک سیمانی ارزان تر است و یا بلوک سفالی؟

برای پاسخ صحیح به این سوال قیمت تمام شده دیوار آن چیزی است که ما بایدآن را بررسی کنیم

اشتباهی که ممکن است هر سازنده ای در نگاه اول مرتکب آن بشود، مقایسه خرید یک قطعه بلوک سفالی با بلوک سیمانی است.
در حالی که این تنها یک جزء از هزینه تمام شده دیوارهای ساختمان یا سازه است.

برای تحلیل دقیق تر، هزینه‌های دیگر نظیر مواد مصرفی و هزینه های غیرمستقیم نیز باید مدنظر قرار گیرد تا به هزینه تمام شده نهایی برسیم.

هزینه های تحمیلی اضافی در اجرای سفال

هنگام استفاده از سفال در دیوارها، اجرای لایه گچ و خاک الزامی است.
و این در حالی است که اجرای دیوار با بلوک سیمانی سبک صرفا یک لایه نازک گچ نیاز دارد.

حال با توجه به توضیحات بالا به دلایل زیر شما در سازه ای که دیوار آن با سفال کار شده، به اجبار باید سه لایه گفته شده را اجرا نمایید.

معایب استفاده از سفال

قطع کوچک سفال و عدم تراز بودن دیوارها

دیوارهای کار شده با سفال به علت سایز کوچک سفال ها تراز و صاف نیستند و شما مجبورید به خاطر تراز شدن دیوار حتما از لایه گچ خاک استفاده کنید.
دیوارهای کارشده با بلوک سیمانی به علت اندازه بزرگتر بلوکها کاملا صاف و تراز می باشد و نیازی به لایه گچ و خاک ندارد.

عدم برش پذیری سفال و اجرای تاسیسات

شما نمی توانید تاسیسات و زیرساختها را در دل دیوار سفالی اجرا کنید، مثلا برای جابجایی لوله های خرطومی برق در دیوار سفالی حتما بایداز لایه گچ و خاک استفاده نمایید.
در صورتی که دیوارهای کار شده با بلوک سیمانی به راحتی قابل برش می‌باشد و لوله‌ها و تاسیسات در خود بلوک قرار می‌گیرد در نتیجه نیازی به لایه گچ و خاک ندارید.

شوره زدن سفال

شما می‌بایست به علت شوره زدن سفال حتماً از لایه گچ و خاک استفاده کنید در غیر این صورت با گذشت زمان و جذب رطوبت توسط سفال دیوارهای شما شوره می‌زند.
بلوک‌ استاندارد سیمانی به هیچ عنوان شوره ندارد و نیازی به لایه گچ و خاک نیست.

بالا بودن میزان پرت سفال
بر همگان مسجل است که شکستگی و پرتی سفال به نسبت بلوک و حتی سایر مصالح مشابه بسیار بالاست و هزینه شما در تهیه و خرید مصالح دیوار را بالا می‌برد.

بهترین نوع بلوک کدام است؟

همانگونه که گفته شد، بلوک‌ها انواع مختلفی دارند که کاربردهای آنان با یکدیگر متفاوت است. هر کدام از بلوک‌ها مناسب برای استفاده در پروژه خاصی هستند، به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام بلوک بهتر است. اما بلوک‌های سبک سیمانی امروزه کاربرد زیادی دارند.

و با مقایسه ی قیمت تمام شده دیوار به این نتیجه رسیدیم که هر چقدر قیمت دو عدد سفال که در صورت استاندارد بودن ابعاد باز هم از قیمت یک عدد بلوک پایین‌تر باشد دیوارهای اجرا شده با سفال قیمت تمام شده بسیار بالاتری به نسبت دیوارهای کار شده با بلوک‌های سبک سیمانی استاندارد را دارند.

قیمت بلوک سیمانی به چه عواملی بستگی دارد؟

بلوک های سیمانی با توجه به کارخانه ی تولید کننده، کیفیت محصول و سایر پارامتر ها با قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد، قیمت بلوک سیمانی تحت تاثیر پارامترهای مختلفی است. از جمله عواملی که هنگام ساخت بلوک سیمانی بر قیمت تمام شده بلوک تاثیر می‌گذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قیمت و کیفیت مواد اولیه مصرفی
  • روش و دستگاه تولید بلوک سیمانی
  • قیمت سیمان و پوکه معدنی و صنعتی
  • میزان مصرف برق در روند ساخت بلوک و هزینه آن
  • هزینه آب مصرف شده برای ساخت بلوک
  • هزینه حمل و نقل
  • دستمزد نیروی انسانی
  • وزن بلوک

خرید بلوک سیمانی

پیشنهاد ما خرید بدون واسطه و مستقیم از تولید کنندگان می باشد، با توجه به مطالبی که ارائه کردیم به جهت تیغه چینی میتوانید به بلوک سیمانی سبک از به صرفه ترین و با کیفیت نرین مصالح اشاره کنیم.

جهت خرید و استعلام قیمت بلوک سبک سیمانی به طور مستقیم می توانید به کارخانه ی کارا بلوک مراجعه نمایید

وبسایت: karablock.ir

تلفن تماس: 09121074537

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *